ماده درسی : حرفه و فن سال دوم                عنوان درس :دارووتاثیرآن درسلامتی                                                                                                                                                            تهیه و تنظیم : محمدصدیق یوسفی                تاریخ تدریس : 91/8/30

مدت زمان تدریس : 45 دقیقه                          تعداد دانش آموزان : 32 نفر

هدف کلی درس : آشنایی دانش آموزان با اهمیت دارو و تاثیر آن در سلامتی بدن

اهداف جزئی (شناختی -  مهارتی و نگرشی)

1- دارو را تعریف کنند. (حیطه شناختی -  طبقه دانش)

2- به صورت علمی علت  بی خوابی بعضی افراد به دنبال نوشیدن چای یا قهوه را توضیح دهند (حیطه شناختی-  درک و فهم)

بقیه درادامه ی مطلب....


3-به جلوگیری از مصرف خودسرانه دارو در موقعیت های عملی زندگی را با توجه به زیانهای آن اهمیت دهند(نگرشی،توجه )

4- داروهای غیر مجاز را از داروهای مجاز تشخیص دهند .( حیطه شناختی، درک و فهم )

5-  زیان های اقتصادی و اجتماعی رفتارهای پرخطر را تجزیه و تحلیل کنند . (حیطه شناختی - تجزیه و تحلیل)

6-  در طبیعت داروهای گیاهی، حیوانی و معدنی را تشخیص دهند و بهترین را انتخاب کنند. (حیطه شناختی - ارزشیابی)

روش تدریس:

 طرح تدریس اعضای تیم، بارش مغزی ، نظارت ، راهنمای معلم و بابکارگیری فناوری اطلاعات وارتباطات

 مدل کلاس : گروهی u شکل

امکانات و رسانه های آموزشی : کتاب درسی  ، رایانه  ،  CDآموزشی تهیه شده توسط معلم ، وایت برد ، ماژیک رنگی  ، تخته پاک کن  ،  دفتر حضور و غیاب  ، پروژکتور ، داروها به شکلهای مختلف (شربت،پماد،قطره،کپسول،قرص و پودر) ، داروهای گیاهی (نعناع و پونه) ، داروهای معدنی (قرص آهن و کلسیم) ،داروهای حیوانی (روغن ماهی و روغن مورچه)

مهارتهای مورد نیاز فناوری و ارتباطات :

استفاده از نرم افزارها ،آشنایی با Power Point ، Word ،کار با پروژکتور

 آماده سازی و ایجاد انگیزه  :سلام و احوالپرسی و حضور و غیاب ، توجه به حالات جسمی و روانی فراگیران ،رفع اشکالات احتمالی و تکالیف فردی و تیمی فراگیران ،چند نمونه از داروها را به دانش آموزان نشان می دهیم سپس انیمیشن مربوط به اشکال دارو را نشان می دهیم.(4دقیقه)

ارزشیابی ورودین یا آغازین:(2 دقیقه )

1- آیا تا کنون دارو مصرف کرده اید؟

2- داروها چه اثری بر شما داشته اند؟

3- شکل های مختلف دارویی که مصرف کرده اید چگونه بوده است؟

 4- آیا با تجویز پزشک مصرف کرده اید ؟

زمان ارائه درس:(25 دقیقه )

قبل از شروع تدریس ابتداکلاس را گروه بندی کرده که یکی از فراگیران فعال بعنوان مدیر گروه و دیگری منشی و نفر سوم بعنوان گزارشگر و نفر چهارم ناظم گروه انتخاب می شود و وظایف هرکدام قبلا به آنها توضیح داده شده است. تقسیم محتوای درس به 5 بخش مستقل –شماره گذاری افراد از 1 تا 5 و محول کردن هر بخش به یک عضو ازگروه مطابق شماره (2 دقیقه) شروع مطالعه و آموزش انفرادی در مدت معین (4دقیقه) تشکیل گروههای تخصصی برای همفکری و تبادل نظر در مورد ارائه مطالب به هم گروهها (4 دقیقه) بعد از هرگروه یک نفر بخش های مربوط به خود را همراه با انیمیشن و تصاویری که در مانیتورهای خود می بینند توضیح می دهد(10دقیقه)

ارزشیابی تکوینی :

 (5 دقیقه ) بعد سوالات در اختیار دانش آموزان و تیم ها قرار می گیرد که بعداز بحث گروهی حدود(1 دقیقه)فرصت دارند در پاور پوینت که در مورد مطالب بالا تهیه شده نمایش داده می شوند (2دقیقه)مانیتور دقت کرده و پاسخ های صحیح را تیک بزند سپس سوالات در در اختیار تیم قرار میگیرد که منشی باید جوابهای صحیح را یادداشت و نمره گروه را تعیین کند و گزارشگر به معلم ارائه دهد و معلم نیز نمرات گروه را در وایت برد یادداشت می کند.(2 دقیقه)

ارزشیابی پایانی :

 در پایان از هر گروه در مورد داروهای که به کلاس آورده شده بود سوال پرسیده میشود. (4دقیقه)

1)چرا مواد مخدر جزء داروهای غیر مجاز می باشند؟       

2) استفاده ی بی رویه از داروها چرا خطرناک است ؟       

3)عوارض داروهای محرک را بیان کنید.                                

 4) دارو را تعریف کنید ؟

5) عوارض داروهای کاهنده را بیان کنید                             

6) چه بیماری هایی  نیاز حیاتی به دارو ندارند؟

جمع بندی و نتیجه گیری:

 درجمع بندی اسلایدهایی که نکاتی چند در مورد استفاده از داروها بود به دانش آموزان نشان داده می شود و توضیحات اجمالی به فراگیران داده می شود.(3دقیقه)

یادآوری نکات اخلاقی و تربیتی و اجتماعی مربوط به درس با زندگی: با نمایش آخرین اسلاید که درمورد بخشش می باشد توضیح کلی در مورد نحوه زندگی به فراگیران ارائه می شود . (1 دقیقه)(( هر دارو سمی است و هر سمی می تواند دارو باشد. )) خانواده را تحت تاثیر آموخته هایی که در مورد دارو یادگرفته اند قرار می دهند.

تعیین تکلیف :(1 دقیقه)

بصورت فردی :  الف) تهیه نمودن فهرستی از انواع داروها با ذکر منشا آن ها ( بسطی )

 ب) آمادگی جهت پرسش در جلسه آینده( تمرینی )

بصورت گروهی : دانش آموزان یکی از فعالیت را به دلخواه انجام دهند.

الف) اجرای نمایش برای نشان دادن عوارض داروهای غیرمجاز با تهیه ی نمایشنامه ( خلاقیتی )

ب) تحقیق در مورد افراد سیگاری (بسطی)

موفق باشید- یوسفی



تاريخ : شنبه ٢٥ آذر ۱۳٩۱ | ۸:۳٠ ‎ب.ظ | نويسنده : محمــــــدصــدیق یوسفــی | نظرات ()
  • قالب وبلاگ | دنياي اس ام اس